To be old and wise, you must first have to be young and stupid
Old enough to know better, too young to care
If you don't stand for something, you'll fall for anything
♥ I'm not weird, I'm limited edition ♥

Wednesday, May 27, 2009

Entré: Coraline

Idag var jag och såg på 3D bio. Har aldrig gjort det tidigare och var mycket spänd. Extra roligt skulle det bli då det var filmen Coraline, gjord av samma man som gjorde The Nightmare before Christmas med Tim Burton, nämligen Henry Selick. Handlingen var som en skräcksaga så inget kunde gå fel där. Dessutom skulle vi se den på Malmös nya shopping och event center, Entré!! Kul. Mindre kul var det faktum att någon jäkla fritids/dagisklass var där samtidigt. Vad de gjorde där på den filmen (engelskt tal) förstår jag inte. Dessutom var det ju rätt sent på kvällen. Även om filmen är animerad är den ju knappast för barn. Jag antar att de gick endast för 3D effekterna. Dock var de enormt störiga och när de inte skrattade på fel ställen, pratade i mobiltelefon, skrek eller var störiga i övrigt så skrek de WOW varje gång det var någon 3D effekt, vilket givetvis var väldigt ofta. Trots att många skrek tyst åt dem så fortsatte de. Man kan ju tycka att de vuxna som skulle föreställa ansvariga kunde sagt något, men de var ju små grå möss så klart. Därmed kan jag lugnt säga att min upplevelse förstördes. Om man dock försöker bortse från det här störande momentet så var filmen bra över lag. Jag gillade storyn och det var lagom 3D effekter som gjorde miljön vacker. Jag älskar de tyskexpressionistiska dragen och det var som att se en Tim Burton film, om möjligt något "ljusare". Kunde kanske varit lite bättre 3D effekter som gjorde att man drog efter andan, men det var helt okej. Filmen hade nog itne varit lika häftig utan det. Störde mig dock på att det var Teri Hatcher som gjorde rösten åt den elaka häxan. Jag såg bara henne framför mig hela tiden och jag tycker inte att hon är varken läskig eller elak. Men överlag fungerade det. Filmen får nog en 8 av 10 för tillfället. Får se om den överlever en "omtitt".

I övrigt blev jag imponerad av Entré. Snyggt, många affärer osv. Tog dock tid innan jag hittade en parkering. Jag får ångest av att köra i Malmö. Missar man att svänga, eller svänger fel, dröjer det evigheter innan man kommer tillbaka. Sedan var där något konstigt med Éntres parkeringshus. Kan inte förklara det, men det kändes skumt på något vis. Kändes inte som om man var i Sverige när man gick i varuhuset. Dock kul med ett ställe där det mesta finns; shopping, restauranger, bowling, bio, träningslokaler osv. Får åka dit sedan och shoppa lite.

Nu ska jag lägga mig, vilket jag förtjänar. Har nu mailat iväg min och Isabels B(snarare C)-uppsats till min pappa som ska skriva ut den imorgon. Den ska lämnas in på fredag morgon. Tycker att vi har varit väldigt duktiga, effektiva och samarbetat bra. Vi förväntar oss inga toppbetyg, men i alla fall jag känner mig för en gångs skull nöjd med insatsen.

Nu är det bara opponeringarna kvar, men de känns inte lika jobbiga då man för en gångs skull är två stycken som gör tillsammans. På C- och D-uppsats seminarierna har vi ju varit ensamma. Dock misstänker jag att de är strängare här. De tror ju att de är något på MKV. Har aldrig varit med om tramsigare lärare eller principer. De gör bara vad de ska, varken mer elelr mindre. De följer de uppsatta kraven precis. Låter kanske jättebra, men det är det inte. Orkar inte gå igenom det igen, men mer pretentiösa människor får man leta efter. Haha, vi ska ju till och med bränna ut våran uppsats på en cd så att de har den sparad. Varför? En b-uppsats publiceras ju inte, den räknas inte och man får inte referera till den heller. Nää, arbetsmässigt känns det som om man skriver ännu en C-uppsats. Vill verkligen inte läsa vidare på MKV då man ska skriva vad de kallar är en C-uppsats. NEJ TACK och GODNATT

No comments: