To be old and wise, you must first have to be young and stupid
Old enough to know better, too young to care
If you don't stand for something, you'll fall for anything
♥ I'm not weird, I'm limited edition ♥

Wednesday, December 06, 2006

Julstämning

Ända sedan IKEA började med försäljning av julsaker i september har jag förträngt julkänslan. Jag har vägrat känslan något utrymme för jag vill inte ha julkänsla i september och oktober. Då känns det inget speciellt i december. Jag har gått och tittat på alla som tar upp julsaker för tidigt och muttrat över hur dålig stil det är. På Åhléns på Nova har de spelat julmusik sedan oktober och jag har i princip vägrat att gå in där. Men nu är det december och i och med att jag har förträngt känslan så länge så kommer den inte fram nu. Försökte lyssna på jullåtar och jag har shoppat julklappar och slagit in dem. Inget hjälper. Jag har inte julkänslan vilket är hemskt för julen är min favorit högtid. Jag älskar när det är mörk och det lyser av ljusstakar, stjärnor och granar. Min enda räddning är om det börjar snöa eller när vi klär granen. Är övertygad om att vi har den finaste granen i världen (naivt, jag vet) men det brukar hjälpa att titta på den när den lyser upp rummet.


Börjar få panik att jag ska sitta där på julafton och inte bli nostalgisk över Kalle Anka eller börja tycka att det ar bra att de slopa Arne Weise..

HJÄLP MIG

4 comments:

Jessica said...

Trist att du inte fått in nån riktig julstämning än ...:(
Kan nog tyvärr inte hjälpa dig heller - julen är nog den värsta tiden på året enligt mig så det där med julstämning och julkänsla brukar inte vara nåt problem för mig ...
Hoppas du hittar nåt sätt för att komma i stämning iaf ...

Jexxie said...

Om jag inte får min julkänsla att skika fram blir jag deprimerad....julen brukar höja mitt humör, även om jag ligger på botten...TAck iaf

The Darkest Night said...

OK, är själv en liten jul-fanatiker..så får väl dela med mig några råd. *LOL*

1. Ta till vara på julstämningen när den kommer - även om det är fel tid! Såvida man inte överdriver det hela otroligt (äter julmat varje dag sen oktober, lyssnar på julmusik oavbrutet året runt, osv), så minskar det inte julstämningen under själva julhelgen. Brukar själv officiellt jul-starta 1 oktober (fast har varit dåligt med jul för mig i år). Men jag kan mycket väl få för mig att lyssna på en jul-CD mitt sommaren. :)

2. Att styra julstämning är otroligt svårt. Finns inte många knep för att automatiskt starta den lagom till jul...man reagerar på så många olika saker, och det är svårt att veta själv VAD man får julstämning av (och kan vara helt olika saker som fungerar olika gånger). Sätt helt enkelt igång med de julsaker du tycker är roligt (julklappar, pyssel, bakning, julkort, julmusik etc) och försök att inte tänka för mycket på det, så lär nog julstämingen dyka upp när du minst anar det.

3. Ju mer du tänker på att du behöver få julstämning, och kanske stressar upp dig för det, desto mindre är chansen att du verkligen känner någon julstämning.

Lycka till - och hoppas du får en trevlig jul!

Jexxie said...

tack för tipsen . ska försöka att inte stressa fram julkänslan!....