To be old and wise, you must first have to be young and stupid
Old enough to know better, too young to care
If you don't stand for something, you'll fall for anything
♥ I'm not weird, I'm limited edition ♥

Friday, September 11, 2009

Hjältar i trafiken

Om gårdagen var seg så vet jag inte riktigt vad jag ska kalla dagen idag. Hämtade mamma på jobbet 07.00, dock hade det som vanligt blivit klydd med personal så ingen avlöste henne förrän halv åtta. Yey vad kul! Hem igen och försöka sova lite innan föreläsningen som oturligt nog skulle börja 15.15. Körde i god tid vid 13.45. När jag hade kört i tjugo minuter, alltså precis kommit in på motorvägen, så funderar jag över varför jag kör så tidigt. Även om där är vägarbeten så tar det ca 50 min att köra in när det inte är rusningstrafik. Precis när jag tänker detta blir det tvärstopp på motorvägen, lååååångt innan sista vägarbetet. Där ligger vi i en halvtimme innan det börjar rulla på igen, lagom till vägarbetet. Klockan 15.10 springer jag in på campus och åker hissen upp till fjärde våningen. Precis då går alla in. Tack och lov! Det tog alltså en och en halv timme att köra in!!!!!! Hem tänkte jag att det nog har lossnat, men ack så fel man kan ha. Lagom till Center Syd avstannar trafiken HELT!!! Efter att ha stått stilla i typ tio minuter svänger jag, liksom många andra, av på avfarten in mot Center Syd. I och med att jag ska till Lund så gör det inte så mycket att köra småvägar.....trodde jag, HAHA. När jag ligger där och kör i normal fart blir det plötsligt tvärstopp mitt i Lödde. Varför tänker jag....där är liksom inte någon stor korsning som man ska över eller något. Sedan tänker jag att det kanske var ett trafikljus, men hade det varit ett trafikljus borde det ha börjat rulla igen för evigheter sedan. Tio minuter senare inser jag att det faktiskt är ett trafikljus (varför där nu finns det i Lödde). Konstigt tycker jag, men sedan ser jag vad problemet är. Folk i Lödde vet inte att GRÖNT betyder kör. Istället tror de att grönt betyder: fundera på om du vill köra och starta sedan lagom till det slår om till rött. SERIÖST!!! En bil hann över varje gång. Ifall man hade tur så körde två, men det var inte ofta. Grymt frustrerande att sitta långt bak i kön och se hur bilarna sakta sakta SAAAAKTA korsar gatan. AHHHH! Vid det här laget dunkade mitt huvud som besatt. Jag inser att jag måste inom en affär så jag kör av mot Kvantum. Dock är jag så hungrig, trött, irriterad och galen att jag nästan skäller på en tant som väljer att gå i mitten av en gång och inte släppa förbi någon. Tack och lov flyttar hon sig efter en stund och jag går surt förbi. Sedan kör jag hem (kl. 19.00 är jag hemma) och har legat i sängen sedan dess. Jag har legat och tittat på How I met your mother säsong 3 (som de sålde billigt) och ömsomt snörvlat, ösomt tyckt synd om mig själv.

Som de flesta vet har jag nada tålamod. Jag lyckas ofta behärska mig, men på insidan är jag helt galen av frustration. Vad som då gör den här köbildningen ännu värre är hemska människor som tror att de är viktigare än andra och att de har mer bråttom än alla andra miljoner bilar i kö. De kör helt nonchalant förbi i vänsterfilen trots att de mycket tydligt ser att där är en kö till höger. Det är ju inte direkt så att vi andra köar bara för att det är så hiiiimla kul. Jag kan acceptera de som inser allt för sent att trafiken håller på att avstanna, som när det blir oväntade stopp och dylikt. Men när kön är flera kilometer lång och där iband finns skyltar blir jag vansinning. Värre är att det finns idioter som släpper in dem. Det här fenomenet existerar bara i bilköer. Det är ju knappast så att folk får gå före i mataffären. De kan ju inte gå förbi hela kön, sträcka ut armen och sedan trycka sig in direkt vid kassan. Det accepteras inte. Men i bilkön gör det. Jag har som princip att inte släppa in dem. Så länge jag inte står i valet mellan att å ena sidan släppa in bilen och å andra sidan skapa en trafikolycka. Men eftersom jag verkar vara den enda som blir irriterad fortsätter de här störiga människorna med att fuska. Dock insåg jag idag att det finns HJÄLTAR. Det är de fantastiska lastbilarna. Jag vet inte om de gör det med mening eller inte, men effekten är ändå densamma. När de inser att det blir kö så kör de ut och blockerar den vänstra filen. De kör dock inte före någon utan kör i samma takt som kön, bara det att de ligger till vänster. Det här hindrar alla idioter från att försöka fuska. Varje gång en lastbil gör så här så rör sig kön mycket fortare. Då är där nämligen inga bilar som försöker trängas utan kön rullar på och löses upp mycket fortare.

Idag räckte dock inte lastbilarnas insats. Idioterna som tycker att de är viktigare insåg att de inte kunde fuska i vänsterfilen. Istället kör de in till höger, alltså i vägrenen. Medan jag står där och köar kör de helt sonika förbi. Jag blev så arg att jag bara ville tuta. Hade man varit lite modig hade man ställt sig i vägen men jag vågar inte. Hatar när folk är arga på mig. En gång har jag nämligen varit en sådan där idiot. Bara en enda gång, men det räcker. Jag vägrade inse att det var stopp längre fram. Jag kunde helt enkelt inte förstå varför det skulle var ett stopp, det blir ju trefiligt liksom. Dock bev det stopp och jag fick börja blinka och trycka mig in. Jag körde i och för sig inte längst fram, men jag skämdes så jag höll på att dö. I och med att jag hatar när andra gör det så är det ju pinsamt när man själv gör det. Visst, så kan det kanske vara för en del som jag kallar idioter, men egentligen inte. INTE när man målmedvetet kör längst fram och sedan svänger in bilen först i kön. Ingen sympati där direkt. Speciellt inte när där är skyltar som varnar för vägarbete och så vidare. Det värsta som finns är folk som inte följer sina egna principer, men ska tvinga dem på alla andra. Jag känner mig stolt över att säga att när det gäller trafik och dylikt håller jag starkt fast vid mina egna principer. Annars har man ju ingen anledning/rätt att bli irriterad på andra. Det finns alltid undantagsfall, men så är det ju med allt.

Nää, nu har jag kräkts tillräckligt. Ska sätta i disc 2 av How I met your mother och försöka slumra in. Ska spela A-lags match imorgon klockan 14.00 i Lund och räknar med att få sova till tolv. Jag behöver SOVA!!!

Godnatt

No comments: