To be old and wise, you must first have to be young and stupid
Old enough to know better, too young to care
If you don't stand for something, you'll fall for anything
♥ I'm not weird, I'm limited edition ♥

Wednesday, March 10, 2010

Ishockey VM 2010

Japp! Idag är jag aktiv här. Tänkte skriva lite om Ishockey VM. Gick in och kollade när det började, vilka grupper som gäller och matchtider. Jag får säga att jag är rätt så nöjd med gruppindelningen. Det är så att det finns ett antal lag som är kick ass inom ishockeyvärlden. Då och då händer det att några uppstickare visar sig, men det är aldrig långvarigt och beror oftast på att kick-ass-lagen har underskattat dem i någon kvart eller ngt.

Så här ser kick-ass-lagen ut (och resten).

1. Kanada, Sverige, Tjeckien

2. Ryssland, USA, Finland

3. Slovakien, Vitryssland, Schweiz

4. Resten

Grupp 1 är lag man ska räkna med ska spela guldfinalen eller åtminstone ha medalj. Grupp två är lag som borde ta sig vinnande ut ur gruppspelen och grupp tre är sådana lag som ibland överraskar, men de skiftar ibland. Grupp 4 är resten...alltså de kassa. Det kan verka lite ego att lägga Sverige i grupp 1, men så är det och vi är rankade som ett utav de bästa lagen. Dock har vi tyvärr ingen OS medalj från i år att bevisa det med. Slarv mot Slovakien i kvarten slog ut Sverige som annars var överlägset i gruppsspelet.

I år är dock USA ett lag att räkna med. Personligen tycker jag att de var det bästa laget i OS och borde fått åka hem med guldet, men silver är ju inte fy skam. Kanada är lika bra som vanligt, dock kommer de inte att ha kicken av hemmapublik eftersom VM går i Tyskland. Finland var inte ett bra lag i OS och den enda anledningen till att de gick hem med en medalj var för att vi slarva och lät dem möta Slovakien i bronsmatchen. SLARV SLARV SLARV.

Tjeckien har inte heller imponerat i år. Därför blir jag inte speciellt nervös över nedan gruppindelning. Sverige borde ta sig vinnande ur den gruppen om de inte får kollektiv hjärnblödning.

Jag brukar alltid bli besviken över att proffsen inte kommer till VM (ge mig INTE argumenten om ledighet, familj och sådant....orkar inte höra det). Alla andra länder får hem sina, men inte Sverige.... dock var min poäng att jag inte är särskilt orolig över det heller. Vi har riktigt bra spelare här hemma och jag vill säga att även om det var glädje att se alla proffs i OS, så var det synd att killarna här inte fick en chans. Personligen tror jag att det endast är typ Lundqvist som kommer att komma hem, men det beror ju på hur hans lag sköter sig i Stanley Cup....

Grupperna i VM 2010 ser ut så här:

Grupp A
Kazakstan
Ryssland
Slovakien
Vitryssland

Grupp B
Italien
Kanada
Lettland
Schweiz

Grupp C
Frankrike
Norge
Sverige
Tjeckien

Grupp D
Danmark
Finland
Tyskland
USA

Lag att se upp för i år är definitivt USA (som säkert är revanschsugna) och Kanada (som vill upprepa Sveriges bedrift för fyra år sedan med både OS-guld och VM-guld). Tyskland kan förväntas vara en uppstickare då de spelar på hemmaplan, men på sin höjd tror jag att de tar sig till kvarten (men inte längre).

Matcherna börjar den 9 maj och håller på till 23 maj då guldfinalen spelas. Nedan följer Sveriges gruppsspelsmatcher:

Söndag den 9 maj
Klockan 20.15
Norge - Sverige

Tisdage den 11 maj
Klockan 20.15
Sverige - Frankrike

Torsdag den 13 maj
Klockan 20.15
Sverige - Tjeckien

Hoppas att ni kommer att titta för det kommer jag!

No comments: